17-09-20

Deze week was het zover: wij gingen na het behalen van de BRL9101 verkeersmaatregelen-cursus voor het eerst ‘s nachts op pad om het geleerde in praktijk te brengen. Graag delen wij hier wat wij gedaan hebben en hoe wij dit vonden!

Wat hebben wij gedaan?

Wij hebben 3 jaar lang een opdracht voor het monitoren van de snelwegen en het onderliggende wegennet in Zuid-West-Nederland. Dat doen we met camera’s, die we vooral ‘s nachts plaatsen en ophalen. Om de plaatsingswerkzaamheden goed te kunnen uitvoeren, hebben we ons BRL certificaat behaald.

Hoe gaan wij te werk?

“Naar aanleiding van deze cursus heeft DataCount ook in een aantal veiligheidsmiddelen geïnvesteerd, zoals de aanschaf van nieuwe actieramen voor op de bussen, kegels die hoger en beter zichtbaar zijn en kleding die aan de meest recente voorschriften voldoet. Dit zorgt er voor dat wij veilig kunnen werken én dat de andere weggebruikers zo min mogelijk worden gehinderd.”

Tijdens de plaatsing van camera’s is er onderscheid te maken tussen twee wegsoorten: rijkswegen en niet-rijkswegen. Wanneer we werken op of langs de rijkswegen, hebben wij te maken met extra veiligheidseisen, zoals SPIN-meldingen en verkeersmaatregelen. Dit houdt in dat er voorafgaand aan het plaatsen een melding gedaan moet worden over onze activiteiten bij de betreffende verkeerscentrale van Rijkswaterstaat. Afhankelijk van de locatie op de rijksweg, wordt er bijvoorbeeld gezorgd voor een snelheidsverlaging of een rijstrookafzetting middels een rood kruis. Daarbij komt nog dat, als de plaatsingslocatie (deels) op de rijbaan is, wij ondersteuning krijgen van een gespecialiseerd bedrijf. Ze assisteren ons met kennis en specialistisch materiaal voor het opbouwen van afzettingen op de rijkswegen. Zij helpen ons bijvoorbeeld met een botsabsorber en een actiewagen om de rijstroken uit te kegelen. Zo kunnen wij veilig werken. Het kan dus voorkomen dat wij voor camera’s op de rijksweg met een stoet van voertuigen de weg op gaan om vervolgens daarmee een deel van de rijbaan af te zetten.

Als wij niet op de rijkswegen werken, dan noemen wij dat provinciale of gemeentelijke wegen. Op die wegen is een SPIN-melding niet nodig, maar maken wij vaak wel gebruik van verkeersmaatregelen. Hoe dat precies moet, hebben we geleerd tijdens de BRL-cursus. Die verkeersmaatregelen nemen we dan ook zelf en zo zorgen wij bijvoorbeeld voor een afzetting van een rijstrook met verkeerskegels en signalering via het actieraam achterop de werkbussen. Hiermee is het voor passerende automobilisten al vanaf grote afstand duidelijk dat een rijstrook niet toegankelijk is. Zo creëren wij een veilige werkruimte om ons heen. 

Naar aanleiding van deze cursus heeft DataCount ook in een aantal veiligheidsmiddelen geïnvesteerd, zoals de aanschaf van nieuwe actieramen voor op de bussen, kegels die hoger en beter zichtbaar zijn en kleding die aan de meest recente voorschriften voldoet. Dit zorgt er voor dat wij veilig kunnen werken én dat de andere weggebruikers zo min mogelijk worden gehinderd.

Hoe vinden wij het?

Verkeerstellingen op drukke punten zijn altijd een gave klussen. Als projectleiders komen wij niet meer veel buiten in het veld, dus om de uitvoerende kant van een onderzoek te zien én daaraan bij te dragen is altijd leuk. Veilig werken brengt daarbij meer rust in het werk, waardoor er minder snel fouten worden gemaakt. 

“Als projectleiders komen wij niet meer veel buiten in het veld, dus om de uitvoerende kant van een onderzoek te zien én daaraan bij te dragen is altijd leuk.”

Over de auteurs: Adriaan Bestman en Dicle Klunder

Ik ben Adriaan Bestman en nu 5 jaar werkzaam bij DataCount. In mijn rol als projectleider heb ik een veelzijdig takenpakket: variërend van het schrijven van offertes tot het presenteren van een onderzoek aan een overheid en alles daartussenin. 

Mijn naam is Dicle Klunder, ik ben sinds een jaar projectleider-junior bij DataCount. Vanaf het begin houd ik mij bezig met het begeleiden van verschillende projecten. Ik ben steeds meer de richting opgegaan van verkeerstellingen. Hierbij doe ik veel werkzaamheden rondom deze opdrachten, van het monteren van camera’s tot aan de begeleiding bij het verwerken van de beelden.

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?

Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier