21-05-20

De tijd waarin parkeeronderzoeken werden uitgevoerd met pen, papier en een landkaart is al lang voorbij. Excel en PDF zijn ondertussen de gewoonste zaak van de wereld. Ook hebben veel parkeerspecialisten de weg gevonden naar Geografische informatiesystemen (GIS). Maar wat is GIS eigenlijk? Hoe tilt DataCount parkeeronderzoek naar een hoger niveau met behulp van GIS? En welke ontwikkeling zien wij binnen GIS met betrekking tot parkeeronderzoek?

GIS in het kort

GIS is een specialisatie binnen databeheer, -analyse en -visualisatie. In het kort kan GIS-data het beste beschreven worden als data waaraan een geografische component is toegevoegd. Deze toevoeging maakt het mogelijk om objecten te genereren die gevisualiseerd kunnen worden op kaarten. Dit zorgt voor een zeer sterk verband tussen het object op de kaart en de achterliggende data. Bekende voorbeelden zijn Google Maps en weerkaarten. Maar de mogelijkheden van GIS strekken veel verder.

Automatisering en GIS: dé oplossing voor menselijke fouten in parkeeronderzoek?

“Alle data wordt na de meting gecontroleerd door validatiescripts. Deze scripts herkennen eventuele fouten zodat deze hersteld kunnen worden. Zo staat DataCount garant voor betrouwbare data.”

Hoe secuur er ook gewerkt wordt, een foutje is snel gemaakt. Bij het inwinnen van parkeerdata zien wij fouten natuurlijk liever niet! Hoe lossen wij dit op? Veldwerkers zijn essentieel bij parkeeronderzoek. Wel proberen wij zo veel mogelijk processen te automatiseren. Zo wordt het risico van menselijke fouten zo veel mogelijk beperkt. Deze automatisering begint al bij het opbouwen van de databestanden en loopt door tot de verwerking. Verder voorkomen wij fouten door het de veldwerkers zo makkelijk mogelijk te maken. Hierbij maken wij gebruik van de GIS omgeving waarin gewerkt wordt. In deze omgeving kunnen veldwerkers namelijk precies zien waar zij staan binnen het meetgebied. Ook alle straten en andere objecten zijn hier in weergeven. Zo ontstaat er bij de veldwerkers nooit verwarring over welk object ingemeten moet worden. De data kan worden ingewonnen door in de applicatie simpelweg op het object te klikken. Daarnaast werkt DataCount zo veel mogelijk aan de hand van standaarden. Zo blijft de structuur van de data duidelijk! Mocht het gebeuren dat iemand zich vergist, dan zijn wij daar ook op voorbereid. Alle data wordt na de meting gecontroleerd door validatiescripts. Deze scripts herkennen eventuele fouten zodat deze hersteld kunnen worden. Zo staat DataCount garant voor betrouwbare data.

Ontwikkelingen binnen parkeeronderzoek en GIS: details als basis

“Wij spreken niet meer over ‘ongeveer’ en ‘ergens’, maar over precies en daar!”

Veel opdrachtgevers werken zelf ook al met GIS. Een opvallende ontwikkeling is dat opdrachtgevers steeds meer behoefte krijgen aan detail. Zo werd vroeger de capaciteit op sectieniveau ingemeten, tegenwoordig is de vraag naar het inmeten op parkeervakniveau veel groter. Dit houdt in dat niet alleen de hoeveelheid vakken in de straat bekend zijn, maar ook de precieze locatie van deze vakken. Dit is heel waardevolle informatie. Het is bijvoorbeeld van belang om precies te weten waar elektrische laadpalen zijn. Of er kan zeer gericht beleid gemaakt worden op basis van meer precieze data. Dankzij de toename van dit detailniveau in combinatie met de steeds betrouwbaardere data kan DataCount een steeds accurater beeld geven van de parkeersituatie. Wij spreken niet meer over ‘ongeveer’ en ‘ergens’, maar over precies en daar! Heeft u aanvullende vragen of een opmerking? Laat het vooral weten via de opmerkingen. Of vind onze contactgegevens via de website: https://www.datacount.nl/over-ons/

Over de auteur: Ray Schreppers

Ik ben Ray Schreppers en bijna een jaar werkzaam bij DataCount. Ik ben projectleider, maar hierbij met name gericht op de GIS aspecten van de bedrijfsvoering. Zo houd ik mij bezig met de standaardisatie van de databases en de werkprocessen. Ook ben ik verantwoordelijk voor de validatiescripts. Mijn doel is om de dataprocessen van DataCount naar een nog hoger niveau te tillen zodat wij onze opdrachtgevers nog beter van dienst kunnen zijn.

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?

Benieuwd naar de mensen achter ons bedrijf of specifieke onderdelen van ons werk? Bel, mail of kom langs; van harte welkom!
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier