Dienst: Overig

23-04-20

Ja, ook wij worden hard geraakt door de coronacrisis. Een groot deel van ons werk vindt buiten plaats. Denk aan parkeeronderzoeken, verkeerstellingen en afname van enquêtes. Dit valt nu grotendeels weg. Door de maatschappelijke ontwrichting is de situatie buiten op dit moment niet representatief. Er zijn geen waarnemers die data inzamelen en ook geen studenten op kantoor die verkeersbeelden analyseren. Wij missen het samen zijn op het kantoor, de drukte, de gezelligheid, de deadlines en het teamgevoel zodra een mooie klus naar tevredenheid is afgerond.

Van kleine stapjes naar mogelijkheden

Daarom hoopte ik net als iedereen, dat er meer versoepeling zou komen afgelopen dinsdag. Echter lijkt alles met kleine stapjes vooruit te gaan. De kans op een ‘normale’ situatie in de nabije toekomst wordt daarmee steeds kleiner. Veel Nederlanders realiseren zich dat het waarschijnlijk tot na de zomervakantie kan duren voordat de (verkeers) situatie in ons land weer vergelijkbaar is met vorig jaar. Toch brengt deze realisatie, of eigenlijk acceptatie, ook kansen. Het dwingt men om na te denken over wat er mogelijk is in de komende maanden. Bij DataCount staan wij hier net zo in. Wij vragen klanten juist nu om geplande of gewenste verkeersonderzoeken voor 2020 aan ons voor te leggen. Met elkaar kijken wij welke data wij al kunnen inwinnen en welke data wij beter na de coronatijd kunnen inzamelen. Rekeninghoudend met de 1,5 meter afstandsregel zien wij meerdere mogelijkheden:

 

    • Het voorbereidende werk van parkeeronderzoek is nog steeds mogelijk. Daarnaast kan ook de capaciteit achterhaald worden. Ook kunnen 0-metingen/nacht-metingen nog worden uitgevoerd. Vaak vormt dit bij elkaar al een groot deel van een onderzoek.
    • Enquêtes kunnen digitaal worden afgenomen. Dit is bijvoorbeeld mogelijk door verspreiding van een QR code.
    • Inventarisaties van objecten in de openbare ruimte kunnen bij uitstek nu plaatsvinden.
    • Het voorbereidend werk voor verkeerstellingen kan ook doorgaan. De telling kan worden ingepland zodat de werkzaamheden direct uitgevoerd kunnen worden na deze crisis.

“Het dwingt men om na te denken over wat er mogelijk is in de komende maanden. Bij DataCount staan wij hier net zo in.” 

Najaars-piek onderzoekstak verkeer- en vervoersector

In onze branche is het najaar traditioneel de drukste periode. Op dit moment wordt er veel werk uitgesteld of niet uitgevraagd. Hoogst waarschijnlijk zal dit werk allemaal in het najaar uitgevoerd moeten worden. Echter zal dit door de onderzoekstak binnen de verkeer- en vervoerssector niet geheel opgevangen kunnen worden. Daar is simpelweg de capaciteit niet voor. Nadelig voor zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer. Dat is een van de redenen dat wij klanten nu al vragen om met hun onderzoekswensen voor geheel 2020 te komen.

Ondergesneeuwde beleidsvragen

Voor het onderbouwen van dergelijk beleidskeuzes zijn cijfers van groot belang. Cijfers die wij u kunnen leveren.” 

Juist door nu niet af te wachten maar te schakelen, kunnen beleidsvragen direct onderbouwd worden met data op het moment dat ze weer relevant worden. Er zijn namelijk genoeg beleidsvragen die op dit moment minder maatschappelijke aandacht krijgen. Vergeet niet; tot een paar maanden geleden was Nederland nog in de ban van het woningtekort, de stikstofcrisis en vooral de relatie tussen deze. Uiteindelijk vond één van de grootste maatregelen voor het terugdringen van stikstof in de verkeer- en vervoerssector plaats. Hier zal het niet bij blijven. Vooral op lokaal niveau is er vaak unieke problematiek wat vraagt om nieuw beleid en bijbehorende maatregelen. Voor het onderbouwen van dergelijk beleidskeuzes zijn cijfers van groot belang. Cijfers die wij u kunnen leveren.

Heeft u aanvullende vragen of een opmerking over deze blog? Laat gerust een opmerking achter. Of vind onze contactgegevens via de website: www.datacount.nl/over-ons/

Over de auteur: Antonie Kamerik

Antonie kamerik is projectleider en mede-eigenaar bij DataCount. Binnen het bedrijf heeft hij een coördinerende rol binnen de grote en/of complexe projecten. Daarnaast houd hij zich bezig met algemene zaken binnen het bedrijf, zoals personeel, financiën, procesverbeteringen, visie en beleid. Voor meer informatie of contactgegevens kunt u onze website www.Datacount.nl bezoeken. 

Dit bericht delen? Graag!

Ons werk beter leren kennen?
Maak een afspraak!

Benieuwd naar meer van ons bedrijf? Bijvoorbeeld naar de mensen achter ons bedrijf, de plek waar je zou komen werken of specifieke onderdelen van ons werk? Neem contact met ons op! Bel, mail of kom gewoon langs. We staan altijd voor je klaar.
Direct bellen? Dat kan:

0182 23 50 12

Liever een e-mail versturen?
contactformulier