Toenemend gebruik van verkeerscamera’s

Verandering
De afgelopen jaren hebben wij binnen DataCount de vraag naar video observaties steeds meer zien toenemen, vandaar dat wij nu ook zelf over camera’s beschikken en deze steeds vaker inzetten. De toenemende vraag is ook begrijpelijk. Het biedt namelijk veel mogelijkheden. Zo geeft het gelegenheid om een verkeersituatie op allerlei manieren in kaart te brengen. Van doorsnede intensiteiten, herkomst-bestemming en vergaande opsplitsing van modaliteitsoorten tot verkeersveiligheid analyse en doorstroming. Eigenlijk zo gek als je het zelf kunt bedenken.

Tevens vind ik het een groot voordeel dat, ten opzichte van conventionele inwinning zoals mechanische telsystemen of waarnemers, je achteraf tijdens de beeldanalyse nog de kans hebt om onvoorziene zaken toch nog mee te nemen in het onderzoek. Denk bijvoorbeeld aan niet voorziene maar toch voorkomende spookstromen of een steeds terugkerende verkeersonveilige situatie. Met waarnemers is het moeilijk om tijdig op deze onverwachte omstandigheden in te springen. Je hebt namelijk te maken met een grote groep die gedurende korte tijd de situatie in kaart brengt. Met telslangen krijg je de situatie alleen terug in cijfers, waardoor er al veel mogelijkheden wegvallen.

Toevoeging of vervanging?
‘Met de komst van slimme verkeercamera’s zijn telslangen en waarnemers binnenkort overbodig’, hoor ik regelmatig voorbij komen. Toch denk ik dat het nog vele jaren gaat duren voordat dit zover is. Natuurlijk er ontstaan steeds meer vaste telpunten bij drukke VRI’s en de snelwegen hangen vol met camera’s. Ja, de vraag naar alternatieve slimme verkeers-observatiesystemen neemt toe. Echter wat misschien nog wel meer toeneemt is de vraag naar data, en niet alleen op belangrijke knooppunten. Maar juist ook op de lokale Dorpsstraat, een landweg met veel landbouw verkeer, of een druk regionaal fietspad. Kortom data op detailniveau. Want daar valt nog veel te winnen, iets wat steeds meer overheden inzien.

Wordt in zo een Dorpsstraat of landweg een slim video-observatiesysteem aangelegd, dat dag en nacht data verzamelt? Nee, daar is simpelweg het budget niet voor en de situatie niet naar. Op die plekken worden telslangen geplaatst, een paar uur gefilmd met een standalone camerasysteem (zoals het onze) of er wordt ‘ouderwets’ gekozen voor een waarnemer.

Op de lange termijn zullen telslangen en waarnemers van het ‘verkeers-observatietoneel’ verdwijnen. Echter is er nu nog een gat op te vullen wat door deze beproefde methodes nog prima wordt opgevuld. Nog even wachten dus, voordat deze oude ‘profetie’ in vervulling gaat.

Interesse in verkeeronderzoek? Contact ons voor tellingen, parkeeronderzoeken, afname van enquêtes en nog veel meer! www.datacount.nl/contact

 

 

 

Antonie Kamerik
Partner & projectleider